ANTARA PERKARA
UTAMA YANG PERLU DIPUTUSKAN ATAU DILAKSANAKAN OLEH JK PBS PERINGKAT SEKOLAH
- Menentukan sama ada perlu ada peperiksaan /ujian atau tidak
- Menetapkan kekerapan pelaporan formatif dan sumatif bagi PS
- Menetapkan tempoh penyimpanan eviden bahan PS
- Menetapkan kaedah menyimpan dan mengakses fail
- Menetapkan kaedah dan menyampaikan maklumat tentang pelaksanaan PBS kepada ibu bapa (simpan bukti dalam fail)
- Merancang aspek pementoran, penyelarasan, pemantauan (kekerapan, personel yang terlibat, jadual)
- Menyediakan pelaporan pelaksanaan PBS di sekolah
- Menyedia dan melengkapkan fail induk PBS
PENETAPAN BEBERAPA KEPUTUSAN DALAM MESYUARAT PERTAMA PBS DUAM 2012
TARIKH : 16 MEI 2012
1. Perlu ada peperiksaan atau tidak :
Mesyuarat
menetapkan bahawa tidak ada lagi ujian selaras 2 dan peperiksaan akhir tahun
bagi
pelajar-pelajar tingkatan satu pada tahun ini. Penilaian sepenuhnya berasaskan PBS
pelajar-pelajar tingkatan satu pada tahun ini. Penilaian sepenuhnya berasaskan PBS
1.2 Kekerapan pelaporan
formatif dan sumatif bagi PS :
Mesyuarat
menetapkan disediakan dua kali pelaporan keseluruhan setahun iaitu pada sebelum
cuti semester 1 dan sebelum akhir tahun dan laporan dihantar kepada :
1.2.1
Lembaga
Peperiksaan
1.2.2
Jabatan
Pelajaran Negeri Sembilan
1.2.3
Pegawai
Pelajaran Daerah dan
1.2.4
Ibubapa/penjaga
pelajar Tingkatan Satu
1.3 Tempoh penyimpanan evidens bahan PS :
Mesyuarat
menetapkan bahawa tempoh penyimpanan evidens pelajar adalah selama 3 bulan
selepas pelaporan dan proses penjaminan kualiti tahun semasa. Evidens akan diserahkan kepada
pelajar dan surat rasmi pemakluman pengendalian PBS dikeluarkan untuk ibubapa/penjaga.
1.4 Kaedah menyimpan dan mengakses fail :
selepas pelaporan dan proses penjaminan kualiti tahun semasa. Evidens akan diserahkan kepada
pelajar dan surat rasmi pemakluman pengendalian PBS dikeluarkan untuk ibubapa/penjaga.
1.4 Kaedah menyimpan dan mengakses fail :
Mesyuarat
menetapkan bahawa :
1.4.1 Fail
Perkembangan Murid (FPM) disediakan untuk setiap pelajar berbentuk
fail keras berwarna putih. Biodata diletakkan di hadapan fail dan gambar
pelajar dilekatkan dihadapan dan di tepi (tulang) fail. Semua fail bersaiz,
format dan warna standard dan seragam. Segala maklumat dan pencapaian pelajar
seperti sijil-sijil dan lain-lain boleh juga dimasukkan di dalam fail FPM ini.
1.4.2
Fail
Showcase (FS) : Disediakan mengikut matapelajaran.
· evidens bagi Pentaksiran
Pusat (PP) dimasukkan sekali dalam FPM dan FS Pentaksiran Sekolah (PS)
1.4.3
2
fail disediakan untuk setiap panitia iaitu :
1.4.3.1 Fail Induk
1.4.3.2 Fail Pentaksiran
1.4.4
Satu
fail disediakan untk setiap pentaksir sekolah.
1.4.5
Satu
fail disediakan untuk Kaunselor (Pentaksiran Psikometrik)
1.4.6 Satu
fail disediakan untuk Penolong Kanan Ko-Kurikulum (Pentaksiran PAJSK)
1.4.7
Satu
Fail Induk Sekolah disediakan di bawah seliaan Setiausaha PBS Sekolah.
· Bagi kemudahan akses
terhadap fail-fail, mesyuarat menetapkan bahawa semua fail ditempatkan di bilik
khas PBS kecuali bagi matapelajaran Kemahiran Hidup (KH) dan Pendidikan Seni
(PS) yang memiliki bilik khas sendiri.
· Untuk kemudahan
penyimpanan, evidens berbentuk artifak atau bahan yang besar seperti dalam
matapelajaran Pendidikan Seni, ianya boleh juga dibuktikan melalui teknik
fotografi.
Mesyuarat
menetapkan bahawa beberapa kaedah akan diimplimentasi sebagai penyebaran
maklumat kepada ibubapa/penjaga pelajar iaitu :
1.5.1 Surat rasmi pemberitahuan pelaksanaan PBS di sekolah mulai 2012
1.5.2 Pelaporan yang dihantar kepada mereka
1.5.3 Perjumpaan-perjumpaan dengan ibubapa/penjaga seperti mesyuarat
agong PIBG, Hari Anugerah, Majlis Berbuka Puasa dan Hari Raya dan lain-lain.
1.6 Merancang aspek Pementoran, Penyelarasan, Pemantauan dan Pengesanan:
1.6 Merancang aspek Pementoran, Penyelarasan, Pemantauan dan Pengesanan:
Mesyuarat
menetapkan bahawa setiap personel yang bertanggungjawab dengan penjaminan
kualiti PBS iaitu semua Ketua Bidang dikehendaki mengadakan mesyuarat dengan
jawatankuasa kecil masing-masing bagi merancang aspek tanggungjawab mereka
seperti penyediaan jadual, borang-borang dan lain-lain mengikut aspek
masing-masing.
1.7
Penyediaan
Pelaporan pelaksanaan PBS di sekolah :
Mesyuarat
menetapkan bahawa setiap personel yang bertanggungjawab dengan Penjaminan
Kualiti PBS (Pementoran, Penyelarasan, Pemantauan dan Pengesanan) perlu
melaporkan dapatan masing-masing 4 kali setahun di dalam mesyuarat jawatankuasa
PBS.
1.8 Penyediaan fail induk PBS :
Setiap panitia
dan SU PBS perlu menyediakan Fail Induk PBS yang kandungannya adalah seperti
berikut :
1.8.1 Jawatankuasa PBS Sekolah
1.8.2 Carta Organisasi
1.8.3 Surat panggilan Mesyuarat
1.8.4 Minit Mesyuarat
1.8.5 Jawatankuasa Kes Khas PBS
Sekolah
1.8.6 Jadual Kerja Pengurusan
PBS
1.8.7 Surat-surat pekeliling
1.8.8 Buku Panduan PBS
1.8.9 Dokumen / surat makluman
kepada ibubapa/penjaga
1.8.10 Program PBS Sekolah
1.8.11 Laporan PBS
1.8.12 Surat lantikan personel yang terlibat dengan PBS
1.9 Lantikan Jawatankuasa Kes Khas PBS Sekolah :
Mesyuarat
menetapkan personel yang dilantik sebagai ahli jawatankuasa kes khas
PBS
sekolah iaitu :
1.9.1 Pengerusi : Pengetua
1.9.2 Naib Pengerusi : Semua Guru Penolong Kanan
1.9.3 Ahli Jawatankuasa :
i.
Ketua Guru
Disiplin
ii.
Ketua Warden
Asrama
iii.
Ketua Kaunselor
Sekolah
iv.
Guru Pendidikan
Khas
v.
Ahli Berkala
No comments:
Post a Comment